Home Camperlife Hoe overleef je winters Lapland in een camper?

Hoe overleef je winters Lapland in een camper?

by admin
Hoe overleef je winters Lapland in een camper?

In een Mercedes Sprinter camper zijn gastbloggers Peer en Sharon aan het reizen door Scandinavië. Voor Camperlust schrijven ze over hun avonturen on the road. En wat voor avonturen! Wat dacht je van Zweeds Lapland midden in de winter?! Peer en Sharon vertellen over hun ervaringen en geven onmisbare tips. 

Voordat onze reis begon wisten we niet zeker of we met onze camper wel helemaal naar Lapland konden rijden. Lapland is overigens geen land, maar een regio verspreidt over het noorden van Noorwegen, Zweden, Finland en zelfs een stukje Rusland. 

Goedbedoelde adviezen van locals

We kregen verschillende adviezen van locals; de één gaf aan dat je echt niet zonder ‘studded tires’ (banden met spikes) op je camper naar het noorden van Lapland kon rijden, de ander zei dat het via de oostkust prima te doen was. Weer een ander was van mening dat je sowieso een motorverwarming nodig hebt, anderen gaven aan dat dit niet per se nodig is. Na al die goedbedoelde adviezen wisten we het eigenlijk niet meer. We konden er alleen achterkomen door het gewoon te doen. En daar hebben we geen seconde spijt van. 

Uitdagingen onderweg

Laten we beginnen met het feit dat het ons gelukt is! We zijn met onze Mercedes Sprinter camper naar Zweeds Lapland gereden midden in de winter. En wat hebben we genoten. Al kwamen we flink wat uitdagingen tegen om er te komen en vooral te blijven. 

Russische methode tegen kou 

Zo bezochten we een garage vanwege een motorstoring. Eigenlijk was dit niets meer dan een waarschuwing voor de kou. Met dagen en nachten van -30 graden is het voor een auto heel zwaar om de motor opgewarmd te krijgen. De monteur heeft dit opgelost met de ‘Russische methode’. Hij knipte een kartonnen plaat en plaatste die in de grill van onze bus om te voorkomen dat er teveel koude lucht direct de motor in waait. 

Ook hebben we een lek weggewerkt. Door de extreme kou zijn de bouten van de zonnepanelen gaan ‘werken’. Deze bouten hebben een nieuw winterjasje gekregen van kit die zich weet te redden in deze temperaturen. 

Russische methode tegen kou 

Bevroren pindakaas

Het is bijna niet te doen om de camper vorstvrij te houden. Dit betekent dat we moesten dealen met bevroren ‘shit’. Echt alles was bevroren en ook de hele tijd. Van shampoo tot de inhoud van de porta potti, van olie tot wasmiddel en van de waterflessen tot pindakaas. En waarvan we nooit hadden kunnen bedenken dat het überhaupt kon: onze matrassen zitten al weken aan de wand van de camper vastgevroren. 

Nachten van -31,5

Er zijn dus echt wel dingen die je op orde moet hebben wil het een ‘geslaagde’ trip worden. Laten we beginnen met verwarming. Wij hebben twee elektrische kacheltjes (2x 2000 watt). Daarnaast hebben we allebei een elektrisch dekentje op ons matras. Dat is echt onze ‘redding’ geweest. Als we die niet hadden, was het slapen een stuk moeilijker omdat de vorst in het matras trekt. En we hebben een dieselkachel in laten bouwen voor vertrek: de Autoterm Planar 2KW. Deze wisten we last-minute te fixen, toen we hadden besloten om naar Zweden te gaan. Er waren nachten waarbij we alles aan hadden staan. Onze koudste nacht was -31,5 graden. 

Musthave: winterbanden

Daarnaast heb je winterbanden nodig. Het liefst met een hele goede grip. Wij hebben 245/75/R16 BF Goodrich K02 all terrain banden. Onze beste aankoop! Door deze banden konden we ook in het binnenland veilig rijden. Natuurlijk is het glad en moet je 100% geconcentreerd rijden, maar het is op deze manier haalbaar! 

Musthave: winterbanden

Koelkast om spullen warm te houden

En eigenlijk heb je ook een koelkast nodig om spullen ‘warm’ te houden. Hoe bizar en hilarisch het ook klinkt, het is echt zo. Als je geen koelkast hebt kun je veel niet zomaar bewaren. Blikjes cola, bier, een blok kaas, een potje pesto… als het niet in de koelkast staat bevriest het waar je bij staat.

Absolute aanrader

Voor ons was het een groot avontuur! Wij hebben een fantastische tijd gehad in Lapland en zijn ontzettend blij dat we dit gefikst hebben. Met de juiste voorbereidingen is deze tocht een droom en raden wij het elke avonturier aan. Op dit moment zitten we in quarantaine in Noorwegen en zijn we klaar voor een nieuwe trip naar de Noordkaap. 

Dit moet je weten als je met een camper naar Lapland wilt

Omdat wij de verschillende ‘meningen’ over een tocht naar Zweeds Lapland met een camper best verwarrend vonden hebben we een aantal feitjes uit eigen ervaring: 

  • Zonder winterbanden (met een flinke grip) kun je eigenlijk niets.
  • De wegen aan de Oostkust zijn goed berijdbaar. Ze worden ontzettend goed schoongehouden en dit is de meest praktische route naar het noorden (in de winter). Je hebt meer elektriciteit nodig dan normaal. Wat voor ons meer campings betekende. Omdat je accu goed bij moet laden en omdat je gewoonweg al je kachels aan wilt zetten.
  • Veel campings zijn gesloten in de winter. De campings die open zijn, hebben beperkte openingstijden. Raadzaam om dus een dag van tevoren een mailtje te sturen als je op een camping wilt slapen.
  • ‘Haast’ maakt reizen in Lapland pittig. Het kan zomaar zijn dat je een paar dagen ‘vast’ zit vanwege een sneeuwstorm. Wij stonden zelf 3 dagen vast op de grens van Zweden en Noorwegen omdat alle wegen waren afgesloten.
  • Het is waar dat je moet oppassen voor rendieren op of naast de weg. Maar het is fantastisch!
  • Avontuur gegarandeerd!

Meer avonturen