‘Wij zijn de oplossing voor stadsontvluchters’
Hoe gaat ons reisgedrag er after-corona uitzien? Wij gokken erop dat de ‘nieuwe kamperen trend’ huge wordt. Zo ook de verhuurders van Campspace. Zij zijn klaar om stadsontvluchters te verwelkomen en te laten zien hoe mooi Nederland is.
Campspace is een vraag en aanbod platform voor kampeerders en kleinschalige verhuurders. Hun missie? Reconnect outside! Frisse lucht inademen, je klein voelen tussen de bomen en bijpraten bij een kampvuur. We spraken met founder Hugo van Donselaar over kamperen in corona-tijden én daarna.
Het nieuwe kamperen: Back to basic en duurzaam
Hugo: “Veel mensen wonen in de steden, zitten gejaagd op hun telefoon en communiceren niet meer offline. Dé manier om te ‘reconnecten outside’ is kamperen. En dan niet kamperen oude stijl waar mensen opgepropt op een camping staan, maar kamperen nieuwe stijl. En dat is bij mensen die een mooi stuk land of mooie tuin hebben. Zij zijn ook degene die de mooiste verborgen parels in de buurt kunnen noemen en die geen folders van kart- of paintball banen in je handen duwen. De nieuwe generatie kampeerders wil met een tent of camper de natuur in, back to basic en duurzaam.”
Corona-proof: apart sanitair
In het begin van de intelligente lockdown waren de Campspace verhuurders terughoudend, maar nu staan ze in de startblokken om natuurliefhebbers mee te laten genieten van hun land of achtertuin. “We zien de afgelopen dagen een enorme toename in de vraag. Tientallen mensen per dag zijn locaties aan het boeken, vooral binnen Nederland. We hebben bij al onze verhuurders in kaart gebracht hoe het sanitair geregeld is omdat bij de meeste campings het gedeelde sanitair verplicht gesloten is. We hebben geadviseerd apart sanitair te regelen of camperplekken aan te bieden omdat campers vaak zelfvoorzienend zijn. Op die manier is het een heel veilige manier om, dichtbij huis, de natuur in te gaan met je tent of camper.”
Lokaal toerisme in plaats van vliegen
“Door de corona-crisis en de lockdown worden we allemaal gedwongen om naar lokaal toerisme te kijken. Voor die tijd was de term vliegschaamte een hot topic, maar ondertussen bleef het aantal verkochte vliegtickets groeien. Behoorlijk hypocriet natuurlijk; we bleven lekker met z’n allen de wereld over vliegen. “
Kentering in reisgedrag
“Ik denk dat we nu heel erg met onze neus op de feiten gedrukt worden. Sowieso gaan we afstormen op een gigantische economische crisis en dat gaat denk ik een enorme kentering in ons reisgedrag teweegbrengen. Initiatieven zoals Campspace kunnen laten zien hoe mooi lokaal toerisme is. Hopelijk komt daarmee een beweging op gang waarmee we mensen bewust maken van het feit dat je niet naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen. Ook dichtbij is er zoveel moois.”