• Home
  • News
  • Hikes & Bikes
    • Hikes
    • Bikes
  • Get Inspired
    • Interviews
    • Roadtrips
    • Spots
    • Binnenkijkers
  • Camperlife
  • Camper & the City
  • Contact
markus-spiske-TysE18o45wc-unsplash
7 juli 2020

Een oude camper kopen? Hier moet je op letten!

Camperlife

‘Pimp je camper pas als je er een paar keer mee weggeweest bent’ 

Het is ontzettend populair; een oude camper of bus kopen en die zelf opknappen of pimpen. Helaas komt het vaak voor dat zo’n gepimpte oldtimer al tijdens de eerste vakantie strandt. 

En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt: je zo mooi opgeknapte camper weggesleept zien worden naar een of andere Italiaanse of Portugese garage. Brechje is ervaringsdeskundige. Zij kocht een Peugeot J5 alkoof camper uit 1991 en strandde in Oostenrijk terwijl ze met haar gezin onderweg was naar Kroatië. “Oude campers hebben vaak motorische schade die je niet vanaf de buitenkant kunt zien. Wij dachten een goede koop te doen; alle papieren waren aanwezig en de vorige eigenaar had er een nieuw motorblok in laten plaatsen waarmee nog maar 30.000 km gereden was. Weinig in vergelijking met andere campers die we gezien hadden en vaak zo’n twee ton hadden gereden. Wel zei de verkoper erbij dat de camper veel koelvloeistof verbruikte. Dat bleek inderdaad zo te zijn tijdens onze eerste roadtrip. Af en toe bijvullen dus, maar verder reed’ie prima.”

Rook in het leefgedeelte

“Helaas ging het bij de volgende roadtrip mis en strandden we in Oostenrijk. De garage daar kon niet ontdekken wat het was en ondanks een niet heel goed gevoel zijn we doorgereden. Terug in Nederland ontdekte de monteur dat er een scheur in de cilinderkop zat. Aangezien dat het hart van de motor is, moest alles eruit. We zijn zo stom geweest om er een oude cilinderkop in te laten zetten die we hadden gevonden via een sloophandel. Je schrikt van de bedragen; zo’n ding kost 1500 euro en dan moet’ie er ook nog op. We kochten onze camper voor 4000 euro, dus dan denk je: een reparatie van 3000 euro, dat gaan we echt niet doen. Oude onderdelen dus en dat is stom geweest. Twee jaar later strandden we weer. Richting Italië werden we van de weg gesleept na een keiharde klap in de motor. De man van de garage riep alleen maar: ‘katastrophal, katastrophal’. Er kwam zelfs rook het leefgedeelte in. Later bleek het waterdamp te zijn, maar je schrikt toch. Dat was het moment dat we dachten: ‘die camper gaat weg.’”

tweedehands Volkswagen bus

Overbelaste campermotor

“Daar zijn we uiteindelijk toch op teruggekomen. De camperbranche is booming en als je nu een oude camper koopt betaal je het dubbele bedrag en weet je nog niet of je iets goeds koopt. Nadat we alles tegen elkaar hadden weggestreept, besloten we dat het toch het goedkoopst was de motor te laten maken en dan goed. We zijn dus weer voor hetzelfde euvel bij de monteur geweest, maar nu voor een gloednieuwe cilinderkop. Een campermotor wordt flink overbelast. Het zijn gewoon zware apparaten en er wordt veel gevraagd van het motorische gedeelte. Eigenlijk is de J5 van origine gewoon een bestelbusje waar een camperopbouw op is geplaatst. De motor van onze oldskool camper ging dus nogmaals helemaal uit elkaar, maar hij rijdt nu weer perfect. Al blijft het een beetje spannend.”

Camper wordt je vriend

“Van zo’n oude camper ga je toch een beetje houden. Het wordt een soort vriend. Heel gek. Dat heb ik met auto’s nooit gehad, maar een camper brengt je naar plekken, gaat met je mee op avontuur, je slaapt erin, leeft erin. We willen gewoon zo lang mogelijk kijken of hij het redt. Zo zonde als we hem naar de sloop moeten brengen. Ik zie op Instagram veel jonge stellen die een oude camper kopen en hem helemaal pimpen. Tien keer mooier, met nog meer inzet, liefde en kostbaarder dan wij hebben gedaan. En dan zie je ze voor een half jaar vertrekken en staan ze na twee weken stil. Ik denk nu vaak: ‘wacht met het pimpen of opknappen van je camper. Zet er pas een nieuwe, mooie zelfgemaakte keuken in als je er een paar keer mee op vakantie bent geweest’. Het motorische deel is het belangrijkste. En bij een Apk-keuring wordt niet in het motorblok gekeken, dat is puur oppervlakkig. Denk dus niet dat je er daarmee bent.”

Charme van een oldtimer

“Natuurlijk is het ook een beetje een way of life en de charme van zo’n oldtimer. Er gaat eigenlijk altijd wel iets stuk. Als het niet de motor is, is het wel iets anders. Zo ontdekten wij ook een groot vochtprobleem in onze camper. We wilden een houten frame aan de wanden maken, maar die bleken helemaal zacht. Alles was rot door vocht. Op het eerste oog zie je dat niet. Gelukkig is mijn man heel handig en kan hij alles zelf, maar als je dat niet kunt, is zo’n oude camper eigenlijk onbegonnen werk. Of je moet geluk hebben natuurlijk. We hebben al het slechte hout verwijderd en vervangen voor nieuwe, alles opnieuw afgekit en het dak waterdicht gemaakt. Ondanks alles hebben we nooit spijt gehad van onze aankoop. Zoals ik al zei: je gaat gewoon van zo’n camper houden. Ik wil wel als tip meegeven om alles goed te checken en na te laten kijken door iemand die er echt verstand van heeft. Er is niets mooiers dan het camperleven; de vrijheid, het avontuur, de flexibiliteit. Maar echt, zorg dat je camper goed is en dan vooral de motor. Stranden langs een klein binnen weggetje in het zuiden van Italië is gewoon niet heel leuk.” 

oude camper

Brechje’s tips:

  • Koop alleen een oude camper als je zelf heel handig bent of een bevriende monteur hebt.
  • Zorg dat een goede monteur de motor nakijkt.
  • Ga je camper pas pimpen als je er een paar keer mee bent weggeweest.
  • Met alleen een Apk-keuring ben je er niet.
  • Is er iets kapot? Vervang het door degelijke onderdelen. Voor oude campers zijn nieuwe onderdelen niet altijd meer te krijgen, maar via revisiebedrijven kom je nog aan onderdelen. 

Checklist voor het kopen van een oude camper:

ACSI FreeLife is een platform voor kampeerders. Zij stelden een handige checklist samen voor als je een oude camper wilt kopen. 

Waar moet je o.a. op letten?

  • Zijn alle papieren aanwezig en in orde?
  • De buitenkant: is er schade, zijn de ramen en dakluiken in orde en zijn achteraf aangebrachte accessoires goed gemonteerd?
  • De binnenkant: werken de elektriciteit en de accu, is er schimmel, werkt de waterinstallatie?
  • Basisvoertuig: zijn de banden oké, hoe ziet de bodem eruit?
  • Tijdens een proefrit: start de motor meteen, hoor je rare geluiden, werken de remmen gelijkmatig, rammelt er iets? 

De hele checklist van ACSI vind je hier: checklist voor camper kopen.

Benieuwd naar de oldskool camper van Brechje? Hier kun je’m vinden!

Related Posts

camper sneeuw

Camperlife

Camper verbouwen? Zo deden wij het!

camper stylen

Camperlife

Camper styling: Tijmen van Spicy Campers geeft tips!

oostenrijk

Camperlife

Met de camper winterkamperen in Oostenrijk

Categorieën

  • Bikes
  • Binnenkijkers
  • Camper & the city
  • Camperlife
  • Get Inspired
  • Hikes
  • Hikes & Bikes
  • Interviews
  • News
  • Roadtrips
  • Spots
Deze website maakt gebruik van cookies Cookie settingsACCEPT
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijk

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.