‘We reizen veel; dat houdt ons leven spannend’
Sinds dit jaar is de prachtige Mercedes bus van Michel (50) en Brenda (48) officieel een oldtimer. Zes maanden per jaar rijdt het stel met hun camper heel Europa door. Uitvalsbasis is Zweden, waar ze hun eigen hotel runnen.
Michel: “We hebben een Mercedes 613, een zeven meter lange en 1.85 meter hoge camper. Andere modellen uit de serie zijn de 508, 204 en 307. De 13 van onze camper staat voor 130 PK. Het is de zwaarste en grootste uitvoering in deze serie. Officieel is het een vrachtwagen, in Nederland zou je dus een vrachtwagenrijbewijs nodig hebben om deze Mercedes bus te mogen rijden. In Zweden zijn de regels anders; hier mag je onbeperkt gewicht rijden met een gewoon rijbewijs. Mits je die gehaald hebt voor 1996.”
Compleet nieuwe camper inrichting
Brenda: “We kochten de Mercedes bus vier jaar geleden. Via de Zweedse Marktplaats. We wisten toen nog niet dat het zo’n zware bus was. We vonden de vorm leuk en wilden een camper waar we in konden staan. De vorige eigenaar was een motorcrosser en had een soort garage achterin. Dat hebben we er allemaal uitgehaald en bouwden er zelf een nieuwe inrichting in. Alles hebben we opgeknapt; nieuwe deurtjes, een bed, tafel, nieuwe banken. Ervaring met het verbouwen van een camper hadden we niet, maar Michel is bouwkundig ingenieur. Ons hotel in Zweden hebben we helemaal zelf verbouwd dus een camper zou ook wel lukken.”
Met een oude bus is er altijd wel wat
Michel: “Toen we hem kochten zag ik wel wat roestplekken en er zaten slechte banden op. Ik dacht: ‘dat zijn kleine dingen, die doe ik wel even’. Nu weet ik dat een klein gaatje vaak vier keer zo groot is als je eraan begint. Er zat veel roest. We hebben de wielkasten moeten vervangen en er nieuwe deurplaten en zijplaten ingezet. Ook hebben we hem opnieuw gespoten omdat de kleur niet helemaal naar onze zin was. Motorisch was hij goed, dat is eigenlijk het belangrijkste. Al is er met een oude bus altijd wel wat. Voordeel is dat er zo weinig elektronische dingen in zitten dat je veel zelf kunt fiksen. Er gaat geen lampje branden met: let op, er is iets mis. Hij gaat gewoon raar pruttelen en dan moet je zelf uitvissen wat het kan zijn. Dat houdt het wel spannend.”
Oude Diesel
“We hebben veel bekijks. Negatief en positief. Sommige mensen vinden het een oud stinkding. Het is natuurlijk echt een oude diesel. Als we ‘s morgens wegrijden met een grote rookpluim levert dat niet altijd leuke blikken op. Dat is eigenlijk vooral in Nederland. In Italië of Frankrijk krijgen we veel ‘duimpjes omhoog’. Oudere mensen hebben er mooie herinneringen aan omdat ze zo’n Mercedes bus zelf als vrachtwagen hebben gereden. Ook hebben we al eens een horde Chinezen achter ons aan gehad omdat ze met de bus op de foto wilden. Het is wel een echte blikvanger.”
Kamperen in het wild
Brenda: “In de camper is alles van witgeschilderd hout. We reizen veel en proberen onze reizen te verwerken in het interieur. Zo hebben we bijvoorbeeld Marokkaanse deurknopjes. De basis is wit en licht en we pimpen het op met kussens met leuke prints. We hebben geen douche, maar die missen we ook niet. Er zit een badkamertje in met toilet en een wastafel. Dat voldoet prima. We kamperen veel in het wild, maar zoeken een camping of zwembad om te douchen. Zo doen we dat door heel Europa en dat gaat prima.”
Thuis in Zweden
“Het is onze derde camper. Toen we nog in Nederland woonden hadden we een oude Ford en daarmee reden we met onze kinderen heel Europa door. Na de derde keer Scandinavië zijn we blijven hangen in Zweden. We vonden de sfeer daar zo fijn. Toen we thuiskwamen besloten we een huis te zoeken in Zweden en zijn we geëmigreerd. Dat is inmiddels veertien jaar geleden. We hebben de oude Ford camper in Nederland gelaten omdat het teveel gedoe was met invoeren. Toen de kinderen het huis uitgingen besloten we weer een camper te kopen en pakten we het reizen weer op.”
Gek op reizen
“Ons hotel in Zweden is van april tot september geopend. Omdat we niet in een sneeuwzeker gebied wonen is het in de winter rustig. Onze kinderen studeren en we hadden geen zin om zielig thuis zitten te wachten tot ze weer eens langskwamen. We runnen dus een half jaar het hotel, dat in de zomer altijd bomvol zit, en de rest van het jaar zijn we op reis. Meestal met de camper, maar we pakken ook wel eens het vliegtuig. Zo waren we vorig jaar in Zuid-Afrika. Met de camper gaan we graag naar Portugal, Spanje of Marokko. We zijn gek op reizen, dat houdt ons leven spannend.”
Nederland herontdekken met de camper
“Dit jaar reizen we met de camper door Nederland. We nemen nu echt de tijd om het land te herontdekken. Ontzettend leuk; er zijn zoveel mooie plekken en natuurgebieden. Onze enige regel is dat we niet de snelweg op mogen. Gebeurt dat toch dan gaan we er de eerstvolgende afslag weer af. We rijden elke dag zo’n tachtig kilometer en zoeken plekken om te overnachten in bossen of op camperplaatsen. Wel kriebelt het; we zouden graag richting het zuiden rijden, maar dat is nu op een verantwoorde manier gewoon niet te doen. Als we Nederland gezien hebben rijden we terug naar Zweden en misschien dat we daar nog een beetje gaan rondrijden tot we in april het hotel weer openen.”
Zweden als camperland
Michel: “In Zweden geldt het allemansrecht. Dat betekent dat je overal mag kamperen met respect voor de natuur en de omgeving. In principe geldt; als je geen huis kunt zien mag je er staan. Je kunt dus redelijk goed wildkamperen in Zweden, al willen ze niet dat er teveel groepen samenkomen. Je moet dus wel de goede plekjes zien te vinden. Zelf wonen we in Arvika, dichtbij de Noorse grens en ter hoogte van Oslo. Camperaars kunnen we niet op ons eigen terrein ontvangen, maar ze zijn zeker welkom op een terrein met kampeerplekken dat wij beheren. Dit ligt aan de overkant van het hotel en camperaars kunnen bij ons terecht voor een ontbijtje of een kop koffie.”
Citytrips met de camper
“Het mooiste aan het camperleven is dat je op plekken komt waar je anders niet zou komen. Als we naar Spanje gaan staan we niet zes weken op een plek. We rijden elke dag een stukje. Zo zien we veel en ontmoeten we verschillende mensen. Nadeel van een oude Diesel is dat we de steden niet meer in kunnen. We houden ervan om citytrips te maken met de camper. Vaak zoeken we dan een plek op vijf minuten buiten de stad zodat we heel makkelijk de binnenstad in kunnen. Dat deden we eerst met vouwfietsen en nu met elektrische steps. Heel leuk!”