Home Get inspiredInterviews Geen ‘vakantieklare’ retro camper, maar een klusbus

Geen ‘vakantieklare’ retro camper, maar een klusbus

by admin

‘Al na een paar tripjes was er van alles mis met de camper’

‘De beste impulsieve aankoop ooit’. Zo noemde Liv Krake haar (bijna) oldtimer camper, een Peugeot 510 uit 1982. Helaas bleek de koop van de retro camper toch niet zo’n goede keuze te zijn.

Camper vol mankementen

In juni vertelde Liv in de Camperlust rubriek Binnenkijkers vol enthousiasme over de retro camper die zij en haar vriend Niels op Marktplaats vonden. De vintage Peugeot paste helemaal bij de twee en ze waren klaar voor mooie roadtrips door Schotland en Noorwegen. Het liep anders. De camper zat vol mankementen en aangezien Liv en Niels nooit de intentie hadden een klusbus te kopen, ging’ie weg. Over wat er misging en welke camper ervoor in de plaats kwam, vertelt Liv hieronder. 

Wel APK-papieren, geen onderhoudsboekje 

“We waren op zoek naar een retro camper via Marktplaats en deze te gekke oude bus stal mijn aandacht. Na een belletje konden we dezelfde avond nog komen kijken. Helaas had de vorige eigenaar de bus nog maar kort. Hij had alleen APK-papieren, maar geen onderhoudsboekje. Zonde, maar voor ons geen reden het niet te doen. De stiefvader van mijn vriend is meegegaan om het technische gedeelte te controleren. We checkten voornamelijk de onderkant, de motor en eventuele zwakke plekken. De onderkant bleek heel hard (gegalvaniseerd, dus top), voor zover we konden zien of ruiken was er geen schimmel of natte plekken en ook de motor zag er in eerste instantie goed uit.”

Mooi van lelijkheid 

“De buitenkant had wat bobbels, maar voelde droog aan. Net als de rest van de bus. We besloten ervoor te gaan. De vraagprijs was 3250 euro, we namen hem mee voor 3100 euro. Twijfels hadden we niet. We werden verliefd op de retro camper omdat’ie van lelijkheid mooi was. Daarnaast was de binnenkant top en helemaal naar onze smaak. Omdat er geadverteerd werd dat de bus vakantie klaar was en omdat dat na een check en proefrit ook zo leek, was voor ons de keuze gauw gemaakt. Het voelde als een goede snelle koop. Juist na een dubbele check van de bus. De vorige eigenaar was niet heel spraakzaam, maar dat vonden we op dat moment niet erg. Achteraf gezien was het fijner geweest als hij dat toch wat meer was geweest.” 

Lang leve de ANWB

“Na aankoop zijn er meerdere dingen misgegaan en kwamen we dingen tegen die niet verteld waren. Zo bleek de wasbak in het keukentje te lekken; onder de wasbak zat de acculader inclusief elektronica. Niet heel handig dus. Daarnaast bleek tijdens een eerste vakantie dat de dynamo niet was aangesloten op de startaccu, waardoor de accu leegliep. Lang leve de ANWB, maar dat voelde toen al een beetje als: ‘oké, wat is het volgende?’. Ook hebben we twee keer stilgestaan omdat de benzine op was, terwijl dat niet op de teller zo leek te zijn. Op zich niet zo’n ramp; even wennen met zo’n oude bak. Toen binnen no time ook nog de elektronica op het dashboard voor de helft ermee ophield, hadden we al meer twijfels. Niels is best handig en had al heel wat dingetjes verbeterd en gedaan. Ook al waren we specifiek op zoek naar een vakantieklare bus (zoals geadverteerd werd) en geen klusbus.”

Waterdichte bus

“Uiteraard hebben we niet de hoofdprijs betaald voor deze camper, maar toen wij op zoek waren stonden er ontzettend veel bussen binnen deze prijsklasse online. Zelfs op het oog nog mooiere. Na nog wat kleine dingen en gedoe met de motor en elektronica begon het na een regenbui middenin de nacht te lekken bij het dakraam. Daar zijn we letterlijk en figuurlijk goed ziek van geworden. Dat was de druppel omdat we écht een waterdichte bus wilden. Daar hebben we de vorige eigenaar specifiek naar gevraagd. Op het moment van de koop konden we het helaas niet checken; aan het plafond was niets te zien en het regende toen al enkele dagen niet. We besloten onze vakantie in te korten en terug te gaan om de bus zo mooi mogelijk te houden. Er stond die week nog heel wat regen op de planning en van meer regen zou de binnenkant niet beter worden.”

Eerlijke eigenaar

“We hebben de bus van tevoren zo goed mogelijk gecontroleerd, maar helaas de verkoper iets te veel vertrouwd. Natuurlijk kun je zeggen ‘de prijs is niet heel hoog en het is een oude bus’. We wisten heus dat we er ooit wat mee zouden krijgen of dat we er geld en tijd aan kwijt zouden zijn. Als de eigenaar echter eerlijk was geweest in zijn advertentie en toen we er waren, hadden we deze bus niet gekocht.”

Nare bijsmaak 

“In het begin hadden we nog goede moed om de bus te laten maken, maar dat veranderde al gauw in een nare bijsmaak. Voor ons was er iets té veel gebeurd om er nog met plezier mee weg te kunnen. Het is gek hoe dat kan gaan, maar we hadden er geen fijn gevoel meer bij. We hebben de bus meteen in een stalling gezet en op Marktplaats gegooid. Uiteraard met alle minpunten en pluspunten! Ik wil niet zo zijn als die vorige eigenaar. We hebben steeds meer het idee dat gewoon een handelaar is geweest. Tegen ons zei hij dat’ie ermee weg was geweest, maar toen mijn vriend hem achteraf belde om te vragen hoe of wat het nou zat met de ‘waterdichte’ bus zei hij ‘welke bus is het ook alweer?’. Terwijl we ‘m 1,5 maand daarvoor hadden gekocht. Beetje gek! De dingen die er nu ‘mis’ mee zijn, zijn goed te maken, maar kosten wel tijd en geld. Dat hebben we de nieuwe eigenaren uitgebreid uitgelegd dus zij weten waar ze aan beginnen. Ik vind het nog steeds een vette retro camper, maar het negatieve gevoel nam de overhand.”

‘Nieuwe’ retro camper

“Inmiddels hadden we al snel een andere camper op het oog, een Citroën C25 uit 1989. Deze stond al een tijdje te koop. Net voor corona hadden ze ‘m online gezet omdat ze zelf bezig waren met het opbouwen van een eigen bus. Mijn vriend zocht uiteindelijk specifiek op dit model en kwam terecht bij deze advertentie. We mochten meteen langskomen om de bus te bekijken en dat voelde direct al zo anders. Ze vroegen 4950 en wij boden 4000 euro. De verkopers waren ontzettend aardig en relaxed. Ze hadden vakantiefoto’s met de bus en vertelden precies waarom ze ‘m wegdeden en wat ze eraan gedaan hadden et cetera. Omdat we onze eigen bus nog niet hadden verkocht én omdat we niet meteen weer een koop wilden sluiten, besloten we er even over na te denken. Natuurlijk wel met het risico dat anderen kwamen kijken.” 

Proefrit in de regen

“Een week later kwamen we weer langs voor een proefrit en toen dat ook nog eens helemaal goed bleek te zijn, waren we om. De bus had die week de hele week in de regen gestaan en tijdens de proefrit regende het heel hard.  Toch fijn, want zo zie je direct of’ie waterdicht is. Pas bij de derde keer langsgaan kochten we de bus, nadat we zeker wisten dat alles goed werkte en dat de camper goed reed. Dit hele proces verliep zoveel fijner dan het andere verkoopproces en de klik met de verkopers was ook veel beter.”

Comfortabeler en veiliger

“Nu we er een flink stuk mee hebben gereden en er niets mee aan de hand is tot nu toe, merk ik nog steeds dat ik het spannend vind. Want wat als? Straks gebeurt hetzelfde als bij de vorige bus, ook al hebben we nu nóg beter alles gecontroleerd. Toch voelt het rijden zelf al veel comfortabeler en veiliger. De buitenkant van deze bus is hard in tegenstelling tot de houten opbouw van de vorige camper. Ik merk dat ik dat veel fijner vind. De bus is tot in details goed verzorgd en overal binnen en buiten de bus is een handigheid voor alles te vinden. Er is zelfs een elektrisch opstapje aan de bus gemaakt! Wat ik ook top vind, is dat er een zonnepaneel op het dak ligt waardoor we zelfvoorzienend kunnen kamperen. Ideaal voor als we willen wildkamperen in Scandinavië of Schotland.

Ook een kant en klare (bijna) oldtimer camper kopen? Liv’s tips:

  • Als het even kan: denk erover na. Bij onze eerste camper waren veel geïnteresseerden en hadden we heel erg een ‘nu of nooit’ idee. Dat moet je echt loslaten.
  • Neem iemand mee met verstand van dingen: kijk goed naar de motor, check het dak, let op de bodem. Online staan wat lijstjes die je na kunt lopen bij een oldtimer of oude camper. 
  • Wat betreft waterdichtheid: wij konden dat helaas niet checken en de verkoper was er dus niet eerlijk over. Bij de tweede bus hadden we het geluk dat het regende. Mijn vriend was anders geneigd ermee door de wasstraat te gaan.
  • Ga voor een bus waarmee mensen echt zelf op vakantie zijn geweest. Je kunt online checken hoe lang de vorige eigenaar de bus heeft gehad. Wat ik zelf fijn vond is dat de mensen van de tweede bus vakantiefoto’s hadden. 
  • Tot slot: neem de tijd, stel alle vragen die je wilt stellen (liever een vraag te veel dan te weinig) en vraag naar hun eigen ervaringen. 
  • Oh en: we hebben nu een soort van onderhoudsboekje. Zover ik begrijp is dat niet altijd aanwezig, maar het is wel fijn om te hebben en in te kunnen zien.

Meer avonturen